O praktykach, wolontariacie i możliwościach współpracy w naszej klasie – Ponad Horyzont

0
464

Zacznę od objaśnienia obrazka, który pojawia się przy artykule.
Szukałam zdjęcia, które pomoże mi oddać wszystkie mysli i wartości jakie próbuję przekazać w poniższym artykule. Współpraca, bliskość natury, relacja, prostota, nauka, „zbieranie owoców” – jako efekt wspólnej, ciężkiej pracy. Czy na zdjęciu widzicie to samo co ja?

Stali czytelnicy bloga oraz ci, którzy często odwiedzają raj na Facebooku czy Instagramie

FANPAGE EDUCATIONAL EDEN

EDUCATIONAL EDEN INSTAGRAM

wiedzą, że od kilku miesięcy współpracuję z kooperatywą edukacyjną Ponad Horyzont iszykuję się do objęcia wychowawstwa w klasie 1. W związku z tym, że nasz wspólny wysiłek przybrał już fizyczną formę, a nasze pomysły i założenia zostały przedyskutowane i zatwierdzone. Pomyślałam, że warto byłoby rozpocząć nowy etap na blogu i stworzyć przestrzeń, do dzielenia się z Wami etapami procesu tworzenia naszej placówki.

Jakiś czas temu na fanpage i instagramie udostepniłam przykładowy plan zajęć naszej klasy – ważnym jest by wyjaśnić, że plan ten został stworzony na potrzeby marketingowe i organizacyjne. Miał on przedstawić rozkład dnia oraz większość elementów naszej oferty edukacyjnej (niektóre będą wprowadzone na kolejnych etapach lub będą to pojedyncze lub cykliczne warsztaty). Najbardziej chcieliśmy zwrócić uwagę na innowacyjność opracowywanego programu oraz jeden z celów – bliskość natury. Publikacja spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem. Poniżej możesz zapoznać się z proponowanym układem zajęć.


Dziś jednak, chciałabym Wam opowiedzieć o innych aspektach naszej pracy.
Kiedy wraz z rodzicami omawialiśmy nasze pomysły wspomniałam o tym, że bardzo chciałabym wprowadzić praktyki i wolontariat w naszej klasie. Przyczyn jest kilka:

  • chciałabym zadbać o ciągłość i spójność programu nauczania oraz stosowanych rozwiązań, w założeniu, w razie sukcesu :)), w przyszłym roku ruszy kolejna klasa 1,
  • podczas pierwszych rozmów rekrutacyjnych dowiedziałam się, że w dalszej perspektywie, ma powstać szkoła prywatna, która w jakimś stopniu ma nawiązywać do naszego programu, w związku z czym warto już teraz zainwestować czas w szkolenie ewentualnej kadry nauczycielskiej,
  • dzieci powinny mieć możliwość pracy z różnymi nauczycielami, o różnym podejściu i wizji nauczania – dzięki temu będzie im łatwiej przygotować się do ewentualnych zmian, które czekają ich na kolejnych etapach edukacyjnych,
  • jednym z moich celów zawodowych i prywatnych jest tworzenie społeczności nauczycielskiej oraz zachęcanie innych do budowania swego rodzaju wspólnoty, powinniśmy rozumieć, że jako grupa zawodowa musimy się wspierać i angażować w podnoszenie kompetencji swoich i innych,
  • sama wiele razy miałam problem ze znalezieniem miejsca praktyk i staży, chciałabym, żeby studenci wiedzieli, że w naszej placówce chętnie dzielimy się wiedzą i doświadczeniem,
  • jako kooperatywa (bo nie tylko ja będę uczyć ale i rodzice naszych uczniów! :)) staramy się podnosić jakość edukacji nie tylko poprzez uczenie najmłodszych.

Pod koniec poprzedniego miesiąca opublikowałam ogłoszenie o możliwości realizacji praktyk lub wolontariatu, oraz o poszukiwaniach nauczyciela na zastępstwo i osoby, która pomoże nam w opiece nad dziećmi w godzinach świetlicowych.
Zainteresowanie było bardzo duże, dlatego prawie miesiąc trwały rozmowy, ustalanie szczegółów i warunków współpracy, poznawanie kandydatów. Ponieważ zależy nam na jak najwyższej jakości kształcenia, tylko niektórzy kandydaci spełniali ważne dla nas kryteria. Tak naprawdę, jesteśmy zdania, że wszystkiego można się nauczyć, jednak postawy i podejście do ucznia nie zmieniają się z dnia na dzień. To one muszą być ugruntowane i pokrywać się z naszymi założeniami.

W efekcie, chciałabym przedstawić Wam jedną z zakwalifikowanych wolontariuszek- praktykantek, która współpracę z nami rozpocznie już w połowie września.

Jeśli jesteście zainteresowani współpracą – wciąż szukamy:

  • nauczyciela na zastępstwa – obejmująca prowadzenie grupy w przypadku nieobecności wychowawcy,
  • opiekuna/nauczyciela pracującego w czasie godzin świetlicowych – w zależności od tygodnia 2-3 dni pracy w godzinach 15-17, bardzo dobra stawka godzinowa:), 
  • praktykantów,
  • wolontariuszy (osób, które chcą odbyć praktyki ale nie realizują w ten sposób obowiązku uczelnianego),
  • gości do projektu „herbatka z gościem” – osób, które chętnie podzielą się swoimi zainteresowaniami, opowiedzą czym się zajmują, na koniec poprowadzą lub będą uczestniczyć w aktywizujących zajęciach (najlepiej warsztatowych) zgodne z tematyką rozmów :). 

Mamy już gości, którzy między innymi:

– opowiedzą o Indiach i hinduizmie, w ramach aktywizacji dzieci wspólnie z Pratikiem wykonamy rangoli i kolam – wzory geometryczne i kwiatowe mające przynosić pomyślność, wykonane z kolorowego proszku lub barwionej soli,

– omówią swoje działania podczas pracy w laboratorium biologicznym. Oprócz opowieści o swojej specjalizacji i odpowiedzi na pytania uczniów Agnieszka poprowadzi zajęcia praktyczne (prosta izolacja DNA, eksperymenty),

– opowiedzą o życiu w czasie wojny oraz omówią z dziećmi treść książki „Asiunia”.

To tylko kilka z propozycji, wierzę jednak, że pomogą określić kogo poszukujemy:)).

Na koniec, chciałabym podzielić się z Wami opisem Patrycji, który w znacznym stopniu pokazuje na czym będziemy się koncentrować w doborze prkatykantów oraz współpracowników oraz pozwala zapoznać się z intencjami młodych nauczycieli w Polsce. Nie wiem jak Wy odbierzecie ten tekst, ale mnie osobiści, przywrócił on trochę wiary w przyszłość edukacji w naszym kraju:)).

Autoprezentacja i motywacje do podjęcia praktyk przy inicjatywie Ponad Horyzont – Patrycja Gorzędowska

Ukończyłam studia licencjackie na Politechnice Śląskiej na kierunku Pedagogika rewalidacyjna z informatyką w kształceniu specjalnym w zakresie oligofrenopedagogiki. Nie ograniczam się jednak w swoich zainteresowaniach do zagadnień pedagogiki specjalnej. Obecnie dokształcam się na studiach podyplomowych związanych z edukacją spersonalizowaną. W przyszłości chcę stworzyć przestrzeń, w której ludzie i całe rodziny mogłyby się integrować, oddawać ciekawym zajęciom i uczyć od siebie nawzajem. Jednym z projektów związanych z tą przestrzenią, będzie placówka dla młodych ludzi, czerpiąca z doświadczeń wielu nurtów Pedagogiki alternatywnej oraz moich własnych, zdobytych podczas praktyk i uczestnictwa w wolontariatach w Polsce i Europie. Jestem zapaloną podróżniczką – co 2 miesiące zmieniam kraj zamieszkania. Wszystko po to, żeby dać sobie szansę na doświadczenie świata, ze szczególną uwagę poświęcając edukację. Mam za sobą wiele projektów podróżniczych związanych z wędrówkami, wyprawami rowerowymi oraz autostopem. Lubię rozwijać się kulinarnie, trenuje siatkówkę, robię własne, naturalne, kosmetyki, wyplatam makramy i układam kostki Rubika. Bardzo łatwo zarażam się entuzjazmem, więc lista moich zainteresowań nie jest sztywna!

Edukacja jest dla mnie procesem ewolucji jednostki. Procesem na tyle nieuchwytnym, że próby wyodrębniania go z życia i postrzeganie jako jedynie jego cząstki, jest ogromną stratą potencjału. Swoją pracą chce zmienić spojrzenie ludzi na edukację i obudzić jej uśpione możliwości . O swoją edukację dbam od liceum. Wtedy zaczęło się dla mnie klarować, że ‚edukacja’ to nie to samo co ‚szkoła’ – a na pewno nie szkoła w dzisiejszym wydaniu (i nie w wydaniu sprzed dziesięciu lat). Staram się rozwijać swój potencjał w wielu dziedzinach. Najwięcej inspiracji czerpię podróżując oraz dzięki relacjom z ludźmi. Tu dużo mojej uwagi poświęcam dzieciom. Młodzi ludzie, zanim zostaną do tego zniechęceni, naturalnie dbają o swoją edukację w bardzo prosty sposób – zadają pytania. Rozumiem jak wielką wartość ma ta umiejętność i czuję, że moim obowiązkiem jest nią pielęgnować w moich podopiecznych.

Na ofertę współpracy natrafiłam przypadkiem, w Internecie. Wtedy po raz pierwszy usłyszałam o Joannie i inicjatywie Ponad Horyzont. Od razu poczułam energię tego projektu i zapragnęłam być jego częścią, choć przez chwilę. W przedsięwzięciu tym widzę ogromny potencjał, jako że nie ma w nim mowy o ograniczeniach, a w zamian, sporo uwagi poświęca się możliwościom. Placówka ta nie tworzy barier w postaci sztywnych definicji i przynależności do konkretnego nurtu pedagogiki – stawia raczej na sojusz metod. Dzięki temu projekt będzie się rozwijał w kierunku, który będzie najbardziej naturalny dla grupy, rodziców oraz nauczycieli.
Bardzo cenię postawę Joanny – jej zaangażowanie i otwartość motywują mnie do polepszania swoich metod i scenariuszy. Chciałabym, żeby uczestnictwo w budowaniu tego projektu, dało mi wiedzę na temat tworzenia społeczności szkolnej, pozwoliło poznać od wewnątrz organizację pracy placówki oraz umożliwiło poznanie nowych idei i rozwiązań. Bardzo liczę też na to, że umocnię swoje kompetencje nauczycielskie i otoczę się ludźmi, którzy nie boją się brać edukacji w swoje ręce.

Celem tych praktyk jest dla mnie gromadzenie nowych doświadczeń oraz dzielenie się zasobami, które już posiadam. Wierzę, że dzięki tej wymianie uda się nam wszystkim stworzyć coś rozwojowego.

Zainteresowanych współpracą przy kooperatywie Ponad Horyzont zapraszam do kontaktu mailowego:

educationaleden@gmail.com

Chętnie odpowiem na wszelkie pytania oraz zapoznam się z każdym przesłanym CV i krótkim opisem dotychczasowych działań (nie tylko tych z zakresu studiów i doświadczeń w pracy nauczycielskiej – pasje i doświadczenia życiowe są dla nas również bardzo ważne) oraz najważniejszych celów edukacyjnych.

Myślę, że najważniejszym motywem moich działań związanych z zapraszaniem do podjęcia praktyk czy wolontariatu i chęci współdziałania z osobami, o różnych podejściach, wizjach i poglądach, jest próba modelowania współpracy. Jak bowiem mam uczyć dzieci, że współpraca może być wartościowa, efektywna, przyjazna procesowi uczenia się, jeśli nie pokażę im, że ja też korzystam z takiej formy pracy?:)

Artykuł stworzony we współpracy z Patrycją Gorzędowską