Organizacja pracy w fińskiej szkole

2
3971

Dziś chciałabym Wam krótko przedstawić organizację pracy stosowaną przez Finów. Pamiętajcie jednak, że Finlandia ma tak samo zróżnicowaną ofertę jak każdy inny kraj, prezentowane przeze mnie rozwiązania to tylko wierzchołek góry lodowej – dlatego proszę o udostępnianie jak największej ilości materiałów, tak byśmy mogli poznać wiele punktów widzenia.

Finowie w wielu szkołach starają się postawić na innowację, wnętrza i modele pracy jak z korporacji – są jednak placówki, które wdrażając reformę pozostają wierni elementom kształcenia tradycyjnego. Miałam okazję pracować w obu wersjach szkół i stanowczo przychylam się do tej drugiej.
Oczywiście za każdą z tych wersji idzie szereg zalet i wad. Myślę, że warto poznać je obie by móc zdecydować co według nas jest najlepsze.

Zacznijcie od obejrzenia filmu na YT przedstawiającego lekcję matematyki:

Na początek, udostępniam Wam filmik obrazujący fińską organizację pracy:
– omówienie tematu (najkrótsza część zajęć),
– przykłady zagadnienia wykonywanie na forum grupy,
– praca zespołowa lub indywidualna (najdłuższa / najbardziej rozbudowana część zajęć).
Tak w wielkim skrócie wyglądają wszystkie lekcje prowadzone w Finlandii. Jak widzicie, dzieci wcale nie są cicho. Nikt tu nie oczekuje, że w czasie pracy, nauki uczniowie będą do siebie szeptać. Nauczyciele pozwalają na uczenie się w taki sposób, w jaki odpowiada uczniom. Jeśli komuś przeszkadza hałas – może wyjść na korytarz lub do innej sali. Każdy ma prawo uczyć się tutaj po swojemu – leżąc, stojąc czy siedząc.

Dziś skupię się na opisaniu wyposażenia klas „tradycyjnych”.

Najczęściej w salach lekcyjnych możemy znaleźć „kąty” czyli wydzieloną przestrzeń, która wyróżnia się na tle innych.

W jednej części możemy znaleźć kanapy/ piłki gimnastyczne/ materace – jest to część relaksacyjna, wypoczynkowa. Finowie wiedzą, że nauka jest męcząca i dzieci także potrzebują wypoczynku psychicznego i fizycznego. W tej części klasy można czytać lub uczyć się do sprawdzianów – jest to z reguły miejsce dla spokojniejszych uczniów.

Kolejna część to półki z książkami i przyborami szkolnymi. Uczniowie samodzielnie wybierają sobie materiały, których aktualnie potrzebują. Nie muszą prosić o pozwolenie skorzystania z przyborów czy narzędzi.

Ławki szkolne są ustawiane w zależności od przedmiotu i nauczyciela. Niektórzy prowadzą zajęcia w kręgu, inni ustawiają je „zespołowo”, a niektórzy w ogóle z nich nie korzystają.

Tablice z wynikami, dyplomami, plakatami, zdjęciami, pracami plastycznymi itd. W każdej „tradycyjnej” klasie znajdziemy te elementy – mające na celu dać uczniom poczuć się jak w domu oraz pozwolić na realny wpływ na przestrzeń, w której się uczą.

Co myślicie na temat takiej organizacji pracy i przestrzeni? Czy bardzo różni się od tej. którą można obserwować w polskich szkołach? Co przyciągnęło Waszą uwagę?

Zdjęcia z prywatnej kolekcji – przepraszam za jakość!