Pierwszy tydzień pracy zdalnej – szukamy nowych rozwiązań

0
764

Planując pracę, ze względu na awaryjny tryb wprowadzania tego stanu, nie chciałam, aby tematy były zupełnie oderwane od rzeczywistości szkolnej i programu, którym się kierujemy. W związku z tym skoncentrowałam się na temacie, który w jakiś sposób pomógłby nam uporządkować wiedzę z poprzednich tygodni (projekty – geograficzny, żywienie) oraz nawiązał do aktualnych wydarzeń nie skupiając się jednak na nich w ciągu całych 5 dni. Dlatego I tydzień pracy zdalnej zaplanowałam jak zawsze w oparciu o metodę projektów badawczych. Tym razem pod lupą Alpak znalazła się woda i wszystkie, znane i poznane podczas naszej współpracy od września, jej aspekty.

Rozmawialiśmy o tradycjach i obrzędach związanych z wodą (jak „sikus fikus” – który jak mniemam, wszyscy znają? 🙂 ).

Sprawdzaliśmy pojemność naczyń codziennego użytku, nauczyliśmy się, że płyny mierzymy w litrach i mililitrach, przy okazji rozmawiając o odpowiednim nawodnieniu, przy okazji sprawdzając ile wody dziennie powinniśmy wypijać i tworząc narzędzia, które pozwalają nam pilnować odpowiednich ilości.

Poznaliśmy 3 stany skupienia, niektórzy sprawdzili również jakie zmiany zachodzą w objętości wody podczas zmiany poszczególnych stanów.

Przeprowadziliśmy eksperymenty z wodą, badaliśmy, określaliśmy pytania badawcze, stawialiśmy hipotezy i notowaliśmy wnioski.

Dyskutowaliśmy o tym, że składamy się z wody tak samo jak nasza planeta (w bardzo podobnej ilości!:)) rośliny i nasze pożywienie:).

Wróciliśmy do podziału wód występujących w przyrodzie, omówieniu zagrożeń jakie występują w związku z poszczególnymi rodzajami i jakie znaczenie mają dla naszego ekosystemu (włączając też elementy „gdybania”, określania ciągu logicznych konsekwencji i efektów długofalowych różnych wydarzeń).

Nie zapomnieliśmy o znaczeniu wody w kontekście aktualnych wydarzeń – unikaniu zachorowań i zwiększaniu odporności na wirusy i złe bakterie.

Dowiedzieliśmy się czemu pod wpływem wody marszczy nam się skóra na palcach i doświadczalnie, w kilku próbach, niektórzy sprawdzali wiarygodność nagrania z Youtube oraz ile czasu trzeba trzymać dłonie w ciepłej bądź zimnej wodzie, żeby zadziałała we wspomniany sposób na nasze dłonie i stopy.

Rozmawialiśmy o sportach wodnych, zwierzętach podwodnych, zależności życia na naszej planecie od dostępu do wody, znaczeniu wody dla klimatu… I wielu innych sprawach! To był naprawdę pracowity tydzień:)).

Wszystkie dzieci (i rodzice:)) otrzymywały codziennie listę inspirujących materiałów i linków do poszerzania zakresu wiedzy, dodatkowo, z rodzicami decydowały, które zagadnienia zainteresowały je na tyle, by poszukać dodatkowych źródeł i nabyć nowe kompetencje.
W efekcie wszyscy uczniowie stworzyli własne lapbooki z własnym wyborem poruszanych tematów. Notatki były wizualne, interaktywne, kreatywne i innowacyjne (w tym również autorskie narzędzia!:)). Z rozmów wynika, że przede wszystkim przyniosły dzieciom mnóstwo poczucia dumy i radości z tworzenia.

Jako podsumowanie bardzo efektywnego i pracowitego tygodnia, zaproponowałam dzieciom, by jeśli będą miały ochotę, stworzyły grę (planszową/sportową/karcianą – dowolną formę), której tematyka w jakiś sposób będzie dotyczyła wody.
Tak właśnie powstał między innymi: „wyścig do wodopoju”.

Część pracy Alpaki wykonują ze mną podczas spotkań online, część samodzielnie, a część z rodzicami i rodzeństwem. Niektóre elementy pracy zostawiamy sobie jak wisienkę na torcie na wspólne spotkania online – kiedy zbieramy się całą grupą by dowiedzieć się co słychać u innych i jak radzą sobie z uczeniem się w domu.

Więcej na ten temat z perspektywy rodziców znajdziesz gdy klikniesz w link —> FANPAGE PONAD HORYZONT (znajdziesz tam również opis czym jest lapbook i w jaki sposób je tworzyć:))

 

Na koniec przeprowadziliśmy prezentacje przed całą grupą i opowiedzieliśmy o powstałych lapbookach, tematach, które się w nich znalazły – bo każdego przecież interesują inne sprawy:)) A to wszystko online.
Alpaki już przestawiły się na nauczanie zdalne…

#educationaleden #ponadhoryzont #pracasamodzielna #naukazdalna #nauczycielepracujązdalnie