Proces uczenia się w zgodzie z możliwościami i predyspozycjami uczniów

0
302

„Nie wszyscy, nie tak samo, nie w tym samym czasie” – jakie znaczenie ma owo hasło w MOSTowej praktyce? ?

.
Dziś uczyliśmy się o tym, że mamy prawo decydować jak zdobywać wiedzę i umiejętności oraz o tym, że możemy się uczyć na różne sposoby i czasem potrzebujemy robić swoje, w swoim tempie.
.
Dzieci z pierwszej klasy już wiedzą, że mogą zaproponować alternatywne sposoby nabywania kompetencji, które zdobywamy w grupie, jeśli zaproponowany przez innych sposób wydaje im się nudny bądź trudny. Co ciekawe, mając możliwość szukania własnych ścieżek i rozwiązań, często wracają po chwili mówiąc, że „po sprawdzeniu, nasza metoda wydaje się być warta wypróbowania”. W ten sposób, ograniczamy „musisz…” do absolutnego minimum, dajemy uczniom poczucie sprawczości, przekazujemy odpowiedzialność za proces uczenia się i pracujemy nad samodzielnością każdego z dzieci – pracując w przyjaznej i sprzyjającej rozwojowi atmosferze.
.
Uczniowie otrzymali do wyboru kilkanaście kart pracy. Po zapoznaniu się z instrukcjami mogli wybrać, które i ile z nich, mają ochotę wypełnić aby móc wyjść dziś ze szkoły z nowymi, konkretnie określonymi umiejętnościami. Każdy otrzymał informację, że może wypełnić dowolną ilość kart i zrealizować dowolną ilość ćwiczeń (w tym gimnastykę logopedyczną według mojej autorskiej metody, inspirowanej teatrem Kathakali :)).
.
.
W całej tej wolności wyboru, okazało się, że zabrakło nam kart pracy, zadania zostały wykonane dokładnie i z precyzją w trosce o nabieranie wprawy, a do tego, wszyscy zdążyliśmy to zrobić we własnym tempie, w wyznaczonym na naukę czasie.
.
.
Tego dnia byłam szczególnie dumna z pierwszaków i ich osiągnięć. Chciałabym, żebyście o tym wiedzieli :).
.
.
.
Do usłyszenia,
Educational Eden – Joanna Obuchowska