#takuczę – refleksje nauczycielki biorącej udział w akcji edukacyjnej

0
338
Tak uczę – po wczorajszym live z @maciejjonek postanowiłam podzielić się z Wami jedną z lekcji, którą poprowadziłam w klasie 4. Po 2 tygodniach pracy w szkole prywatnej w południowych Indiach musiałam podjąć decyzję w sprawie tego, czy będę tylko przejściowym nauczycielem czy zostanę częścią społeczności szkolnej. Nie zawsze jest to oczywiste bo efekty mogą być różne. Wiecie o czym mówię?
Tego dnia mieliśmy ciężki start: od kilku tygodni narastał między uczniami konflikt. Dlatego zrezygnowałam ze scenariuszy, które przygotowałam i zdecydowałam się na rozmowę, wspólną medytację i podzielenie się swoimi “sekretami”. Budowanie relacji z grupami, z którymi pracuje się tylko kilka tygodni nie jest łatwe. Mam jednak na to swoje sposoby, które jak na razie są bardzo pomocne.
Dzielenie się “sekretami” i opowiadanie uczniom o swoich przemyśleniach, wartościach i pomysłach zbliżają nas najbardziej. Uczniowie czują, że te rozmowy są ważne, że okazuję im w ten sposób zaufanie. Nie pozwalam na budowanie między nami żadnych murów, mających ugruntować mój autorytet czy pomagać w utrzymaniu dyscypliny. Jak się okazuje po sprawdzeniu w 4 krajach – to działa. Dzieci i młodzież traktują mnie inaczej niż innych nauczycieli i wiem, że wynika to z faktu naszej krótkiej znajomości oraz mojego niekonwencjonalnego podejścia. Niemniej jednak, to właśnie takie relacje mi odpowiadają i pomagają realizować założenia edukacyjne, które sobie obrałam.
Wracając do meritum, tego dnia:
– rozmawialiśmy o naszych wartościach,
– wyjaśniliśmy kim jest dla nas Bóg i jakie znaczenie ma dla nas religia,
– powiedzieliśmy sobie co oznacza dla nas bycie dobrym człowiekiem,
– określiliśmy czym jest dobro i czy faktycznie może ono do nas wrócić,
– medytowaliśmy,
– wspólnie śpiewaliśmy piosenkę, którą poznałam w Kolumbii.
*Chłopiec siedzący na krześle miał skręconą kostkę, nie mógł usiąść na podłodze.
Wyszliśmy z klasy jako wspólnota. Znaleźliśmy rozwiązanie problemu. Zakończyliśmy konflikt.
Tak właśnie uczę.