Kształtowanie umiejętności z zakresu zarządzania zasobami na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym

0
348

W tym roku dużo czasu poświęcimy na uczenie się o znaczeniu planowania, zarządzania zasobami i ustalania priorytetów. Podczas zajeć z Mirką i Olgą uczniowie klasy 0 i 1 poznali narzędzia do planowania (które stworzyła fantastyczna Joanna Jędrzejczyk, autorka fanpage FAJNA DROGA PEDAGOGA)- opracowane do codziennej pracy, tak by zadbać o dziecięcą (i dorosłą!) potrzebę jasności, poczucia bezpieczeństwa. Ich wartość jest również znaczna w podnoszeniu i stabilizacji poczucia sprawczości, a także wzmocniania samodzielności i niezależności dzieci.

Podczas projektów, posłużyliśmy się metodą Dramy, by w zespołach zaprezentować w jakich zawodach planowanie jest niezbędne. Po improwizowanych scenkach pogłębialiśmy rozumienie planowanych działań w obszarze każdego wybranego przez dzieci zawodu (były to np.: fryzjer, instruktor tenisa, farmer‍, malarz‍, lekarz‍ i inne).

.

Okresliliśmy jakie korzyści ➕ niesie za sobą planowanie oraz omówiliśmy trudności, błędy i niepowodzenia ➖ jakie się z nim wiążą. Na koniec, wiedząc, że planować należy również odpoczynek i przyjemności (dla lepszego zarządzania czasem i energią oraz by nic nas nie ominęło np.: przez zapominanie!)?

Na koniec zajęć każdy stworzył wizualną notatkę przypominającą o naszych planach na październik. Od teraz dzieciom łatwiej będzie zadbać o to, by nic im nie umknęło, a także, by w planowaniu różnych aktywności razem z rodzicami, móc odwołać się do konkretnych potrzeb i celów.

.
.
Zachęcam do opracowania tego rodzaju tablic z pomysłami z całą rodziną, wspólnego planowania realizacji punktów oraz odznaczenia ✔ i dokumentowania  procesu.
.
.
Do usłyszenia!
Educational Eden – Joanna Obuchowska